25/02/2021

Finansjätte med tycke för bilar var först ut i The Point

När DNB skrev under avtalet för lokalen på våning 16 var inte ens fundamentet för The Point lagt. Hyllies utbud och lättillgänglighet gjorde det till ett enkelt val för företaget som är verksamt inom bank, finans och försäkring. Det första året blev annorlunda på många sätt men samtidigt också ett som tillförde en förbättrad hälsa i företaget och nya idéer. Affärsområdeschef Bertil Johansson blev positivt överraskad över hur väl verkligheten stämde överens med det som utlovades vid första mötet med projektledaren.  – Från ax till limpa. Allt blev exakt som på pappret, konstaterar Bertil. 

 DNB är Norges största finanskoncern och en förkortning av ”Den norske bank”. Företaget finns i hela Norden och har kontor i samtliga tre länder. Det svenska huvudkontoret finns på Regeringsgatan i Stockholm och har cirka 400 anställda. I Läppstiftet i Göteborg arbetar cirka 20 personer. Malmökontoret låg tidigare på World Trade Center i Västra hamnen, där bank och finans satt tillsammans. Efter en omorganisation flyttade bankavdelningen över till andra sidan sundet och de fem på finansavdelningen blev kvar – i alldeles för stora lokaler. Det var då tankarna om Hyllies nya skyskrapa dök upp hos Bertil Johansson, som med sitt team blev en av de allra första hyresgästerna.

Bertil Johansson, affärsområdes chef DNB

–Vi var tidigt ute och var med helt från start. Vi fick komma ut med jämna mellanrum och se våning efter våning bli klar, för att till slut få stå bakom ett hönsnät på top floor. Det var oerhört kul. Sen fick vi ju glädjen att forma vårt kontor precis som vi ville. Vi tog hjälp av Kinnarps som även har levererat möbler till lobbyn. Nu har vi ett kontor i modern, skandinavisk stil med en helt fantastisk utsikt, berättar han stolt.

DNBs konferensrum med en magisk utsikt över Öresund

Valet av lokalerna på våning 16 togs snabbt efter det första mötet med Annehem och hade då plats för 8 personer från finansbolaget. Strax därefter skedde ytterligare en omorganisering inom företaget som skakade om planerna något. Malmökontoret skulle delas med fem personer från det norska finansbolaget och få tillbaka fem av de som hade flyttat över till Danmark. Nu var de plötsligt 10 personer.

–Peab var väldigt hjälpsamma med att hitta en lösning och en anpassad lokal åt oss, men som tur var höll vi fast vid vårt förstaval och beslöt oss för att testa oss fram. Det blev perfekt! Nu när många arbetar hemma är det förstås till och med lite stort. Arbeta hemifrån tror jag att vi kommer att fortsätta med även i framtiden – dock inte lika mycket. Man tappar lätt dynamiken utan relationer och möten med kunder och kollegor. Vi behöver träffas, men vi behöver inte ha så mycket kundbesök och kan undvika onödiga resor och ta många möten digitalt.

Vad är de största fördelarna med er nya arbetsplats och The Point?

–Vi sitter i Sveriges högsta kontorsfastighet med tillgång till gym, parkering, hotell, butiker och en arena. Läget kan inte bli bättre. Vi har alla tjänat in mycket tid på pendling. Det är lättillgängligt för alla oavsett var man kommer från. Vi har inte hittat något negativt sen vi flyttat hit.

Tack vare den tidiga inflyttningen den 7 januari 2020 hann DNB nyttja en hel del av Quality Hotel Views utbud. De hade en mindre invigning strax efter att de hade flyttat in där hotellet sörjde för mat och dryck samt lokalhyrning vid ett par tillfällen.

–Vi arbetar mycket med bilfinansiering så bilar ligger oss väldigt varmt om hjärtat. Flera av de 14 bilimportörena vi samarbetar med idag sitter också här i krokarna vilket är en stor fördel. Det är inte helt omöjligt att vi någon gång framöver anordnar ett event med en bil i en av lokalerna. Det var något jag hade i tankarna redan innan vi flyttade in och undersökte möjligheterna för. Den känslan finns helt klart kvar.

Att ett ökat samspel mellan hyresgästerna och mer gemensamma aktiviteter är något som kan gynna alla är Bertil enig i. Han anser att The Point rymmer alla typer av verksamheter. Han har redan haft ett lyckat möte med en annan hyresgäst utan att veta det.

Bertil ser fram emot att kunna nätverka med de andra hyresgästerna efter pandemin. Här skymtar han tillsammans med övriga hyresgäster under The Points invigning.

–Jag hade precis anställt en person inom marknadsföring och gick igenom hela anställningsprocessen med rekryteringsbyrå, intervjuer och slutligen signering av kontrakt utan att mötas fysiskt, så som man vant sig vid i dessa tider. När jag sedan frågade henne var hon hade sin kontorsplats idag fick jag veta att hon satt på sjunde våningen i Regus lokaler i samma byggnad. Det var ganska roligt.

Trots ett omtumlande år berättar Bertil om kreativiteten som det innebar, att hitta nya sätt att kommunicera. När pandemin bröt ut föddes bland annat en idé om ett livestreamat event med komikern Marika Carlsson som lockade flera tusen tittare inom bilbranschen. Ett annat lyckat projekt som blev bättre än de kunnat ana var DNB hälsa 2020. Alla anställda på bilfinans var i Stockholm där de fick en hälsokontroll inklusive kostlära och bodyscanning. Syftet var ökad rörelse för hela teamet, eftersom många av dem tillbringade mycket tid i en bil. Det de inte visste var att de under året skulle få sitta mycket stilla framför ett skrivbord. Responsen blev stor redan från start och bidrog till en avsevärt bättre hälsa under året. Nu tar DNB hälsa 2021 vid.

Den absolut bästa platsen på kontoret?

­–Vi har en hörna på kontoret, helt ute i spetsen med fönster åt både bron och arenan med ett trekantigt bord för att maximera känslan. Här har du en panoramavy med Turning torso i norr och Skanör i söder. En av våra medarbetare var särskilt förtjust i den platsen och fick den som en extra plats. En perfekt plats för kreativitet.