På våning 26 med hisnande utsikt från öst till väst sitter Energi Försäljning Sverige AB, en innovativ elleverantör med hållbarhet i fokus. Bolaget riktar sig enbart till företag och har ett brett spektrum av kunder, från små uppstickare, etablerade företag till kommuner och landsting. Från flera små rum fördelade över två plan i centrala Malmö flyttade de till en härlig yta om 330 kvadratmeter med öppen planlösning och flera mötesplatser – alla inredda i en noga utvald färgpalett.

– Nu kan vi äntligen se varandra, vilket skapar mer gemenskap, driv och engagemang i vardagen, säger Mia Hansson som är VD på Energi Försäljning Sverige AB.

Sex år i rad har Energi Försäljning Sverige AB sålt mest el märkt bra miljöval i hela landet. En titel som de är stolta över att bära och fortsätter att jobba stenhårt för.

Företaget har funnits sedan 2007 och ägs av Energi Danmark som även driver dotterbolag i Finland, Norge och Tyskland. Fysiska kontor finns i alla nordiska länder och gör det oerhört smidigt för kunderna som får en och samma kontaktperson. Koncernen vänder sig enbart till företag och inte privatpersoner. Mia Hansson är VD för det svenska bolaget.

–Jag skulle vilja säga att vi är ett innovativt företag som vågar satsa på nya lösningar och små nyetablerade företag. Men, vi har förstås också stora trygga kunder som fastighetsägare, kommuner och landsting. Vi levererar bland annat el till Stockholm, Göteborg och Malmö stad. Det som är lite unikt med oss är att vi arbetar mycket med helhetslösningar och erbjuder enkel kommunikation. Kunderna kan alltid ringa direkt till sin kontaktperson, vilket även kan sträcka sig över de nordiska länderna. Det gör det smidigt för dem men även för oss rent administrativt.

 

Det svenska huvudkontoret är placerat i Malmö, på 26:e våningen i The Point. Utöver det finns två säljkontor i Göteborg och Stockholm. På Hyllie har de panoramavyer mot Öresundsbron och den danska sidan, där deras kollegor sitter. Trots närheten mellan länderna är skillnaderna stora när det gäller el och hållbarhetskrav. Mia berättar att Sverige ligger en bra bit före Danmark.

– Svenska företagare är generellt bättre på att köpa ursprungsgarantier och extra miljömärkta produkter. Många har förstås en bra bit kvar att gå men kraven blir allt högre, vilket är bra, säger Mia.

Innan flytten den 1 april 2020 satt Energi Sverige i en äldre fastighet på Stortorget i centrala Malmö. En vacker byggnad med stuckatur men tyvärr inte så funktionellt enligt Mia.

–Vi hade lokaler som inte alls var anpassade till vår verksamhet. Kontoret var fördelat över två plan med flera utspridda små rum. Vi ville ha det mer öppet och komma närmre varandra. När vi hörde talas om The Point och att vi fick välja både yta och planlösning kändes det helt rätt. Flexibiliteten det innebar var toppen, fortsätter Mia.

Energi Sverige valde att inreda de 330 kvadratmetrarna med kontorsplatser i öppet landskap, ett centralt kök och fyra mindre konferensrum. Utöver det fick de en uppskattad krok med en soffa där den bästa utsikten finns enligt Mia. En hörna som är perfekt för läsning eller ett telefonsamtal. Utsikten tillför något alldeles speciellt tycker hon.

–Den är ju helt fantastisk. Vi ser ut åt alla väderstreck. Att titta ut genom fönsterna ger både ett slags lugn och ökad energi i vardagen.

Utsikten mot Öresundsbron från våning 26 är mäktig

 

Ni flyttade alldeles i början av en pandemi. Hur är det på kontoret idag?

–Vi är totalt femton personer när alla är på plats, men nu är vi snarare fyra. Vi är glada för att vi flyttade då. Om vi hade suttit kvar i de gamla lokalerna hade vi troligtvis inte sett någon eftersom vi var så utspridda. Nu kan vi se och höra varandra vilket skapar mer gemenskap, driv och engagemang.

 

Företaget valde att inreda kontoret med mycket färg. Vid alla skrivbord finns ljusrosa ljudabsorbenter, en ton som återkommer på konferensstolar och barstolar i köket. Andra möbler går i dämpade blå och gröna färger vilket ger både en lekfull känsla och harmoni. Även växter har kommit på plats i de många fönsterkarmarna. De fyra konferensrummen fick från början stora skärmar och bra teknik, vilket de idag är tacksamma för att de investerade i. Det har behövts för att ställa om till den digitala möteskultur som har präglat året.

­–Kontoret har blivit precis som vi ville ha det. Tyvärr har det ju ännu inte varit möjligt att använda oss av våra fina samlingsplatser för fysiska möten, men det kommer.

 

Hur ser du på Hyllie som stadsdel och företagscentrum?

–Det är en stor fördel att det är så lättillgängligt. Det är lätt att ta sig hit med bil, tåg och buss. Inne i stan var det svårt att komma med bil på grund av parkeringssvårigheter. Till Hyllie är det även smidigt för våra danska, finska och norska kollegor som kommer från Kastrup att ta sig. The Point är en häftig byggnad och jag gillar konceptet med egen receptionist. Många kunder är nyfikna på att komma hit och se våra lokaler, så det hoppas vi på att kunna erbjuda längre fram.

Ett ökat samarbete och nätverkande i huset är något som Mia längtar efter i framtiden. Hon är nyfiken på att få en större inblick i vilka hyresgästerna är och vilka olika branscher de tillhör. Just nu är det folktomt på kontoren i huset.

–Jag ser fram emot att skapa mer kontakt med företagen i huset, att hitta gemensamma faktorer och kunder. Möjligheten att kunna ses över en kaffe eller ett kort möte i lobbyn eller hotellbaren.

Även inom företaget är längtan om att ses i större utsträckning, även mellan länderna, stor.

–Att kunna hyra lokaler för seminarier och kunna erbjuda övernattning på hotellet blir smidigt. Vi hann med en träff i september, där alla femton från den svenska sidan var med. Det känns bra att alla har varit här en gång åtminstone, avslutar Mia.

 

Se filmen nedan och hör Mia berätta om sina upplevelser av flytten till The Point.