Från Sveriges högsta skyskrapa till Öresundsregionens högsta kontorshus. Corplus dras till extraordinära byggnader. Genom flytten till The Point kom de inte bara två våningsplan upp. Även läget och utsikten fick ett lyft anser de. Corplus är ett konsultbolag för kvalificerade roller inom ekonomi, HR och lön med en tydlig inriktning.
–Corplus är inte bara ett klatschigt namn. Hela vår verksamhet bygger på ”cor” som står för hjärta på latin och ”plus” för mervärde, förklarar Jon Cervin, VD på Corplus Syd.
Konsultbolaget Corplus grundades för nio år sedan av Mikael Steiser och Pontus Holgerson i Stockholm. Några år senare startade Jon Cervin Corplus Syd med utgångspunkt i Malmö. Gemensamt för samtliga av företagets anställda är att de tidigare har arbetat operativt i linjeroller som de nu tillsätter, såsom CFO, controllers, HR-chefer, HRBP, lönechefer och lönespecialister. Bland kunderna finns allt från små nystartade bolag till stora börsnoterade företag. Det som utmärker Corplus är dess tydliga filosofi om att deras konsulter och kunder ska ha ett stort hjärta, engagemang, hög kompetens och viljan att göra det där extra. Företagsnamnet är en sammanslagning av latinets ”cor” för hjärta och ”plus” för mervärde.
Jon Cervin har tidigare erfarenhet av roller som revisor, controller och CFO sedan 20 år tillbaka och arbetar idag som VD och är även ansvarig för affärsområdet Ekonomi på Corplus i Malmö. I januari 2020 flyttade han in i The Point tillsammans med kollegorna och dotterbolaget Delegera Syd. De tidigare lokalerna fanns i Turning Torso. Ett trevligt hus men som krävde för mycket pendlingstid, enligt Jon och kollegorna. Efter ett samtal med dåvarande CFO på Volito, Fredrik Molested, fick de höra talas om att Öresunds högsta kontorsbyggnad var på väg att byggas. Ganska kort därefter skrev de under för lokalerna på elfte våningen.
–Placeringen på Hyllie är fantastisk. Jag kör till kontoret på ungefär en kvart. Tidigare fick jag lägga en halvtimme ytterligare för att komma till Västra hamnen. Läget har många fördelar, som till exempel närheten till både Emporia och Quality Hotel View. Jag äter lunch från hotellets restaurang flera gånger i veckan. Maten är supergod och servicen alltid lika bra. Det är också smidigt när våra kollegor i Stockholm ska hit. Då kan de flyga direkt till Kastrup och ta tåget på bara tio minuter hit. Förr körde vi och hämtade dem på Sturup.
Ni är ju vana vid en bra utsikt. Kan utsikten här mäta sig med Turning torsos?
–Vi har faktiskt snäppet bättre utsikt här. Vi kom två våningsplan högre upp än de tidigare, skrattar Jon.
Hur gick tankarna när ni inredde lokalerna?
–Vi valde större lokaler eftersom vi har vuxit mycket de senaste åren och fortsätter i det spåret. Vår ambition är att växa i The Point. När vi växer, framförallt i Delegera-verksamheten tror jag att vi kommer att växa ur dessa lokaler ganska snabbt. När vi flyttade in hade vi funderingar på att värva lokalen intill men mitt i planerna bröt pandemin ut på allvar och nästan all personal började jobba hemma, så behovet minskade ganska omgående. Vi får väl se hur möjligheterna ser ut framöver. Kanske ska vi redan till hösten börja diskussioner om en ny lokal i huset.
Jon berättar vidare om det gångna året och vad det har inneburit att så många arbetar hemma. Många, i synnerhet småbarnsföräldrarna, har fått en bättre balans i vardagen men den sociala dynamiken har fått en törn, menar han.
–Att jobba hemifrån och inte behöva vara på kontoret jämnt ger helt klart en större flexibilitet för många. Å andra sidan pratar vi mycket om att vi saknar varandra jättemycket och framför allt kramarna. Vår företagskultur är mycket så att vi är ganska nära varandra. Hälsningar med fötter och armbågar känns lite tokigt för oss.
Hur har det påverkat er som verksamhet att inte kunna träffa kunder och konsulter?
–Hela vår verksamhet bygger ju på hjärta – ”cor” och vid de tillfälle vi inte riktigt känner att detta finns, så tackar vi hellre nej till ett samarbete. Det blir liksom inte bra för någon part i så fall. Det kan handla om att konsulten inte håller den nivå som krävs för våra uppdrag eller att vi helt enkelt inte delar samma värderingsgrunder. ”Cor” bygger hela vår kommunikation gentemot kunder såväl som mot konsulter. Genom att träffas skapar vi just den relation som är så viktig för oss. Denna möjlighet har vi ju tappat i många avseende vilket har påverkat oss. Av naturliga skäl vill och kan vissa inte träffas alls. Några har vi träffat på en walk and talk utomhus och andra genom intervjuer på Teams, men det är inte samma sak. Det är gott nog under rådande omständigheter men vi känner att vi förlorar en hel dimension i kontakten när man inte kan träffas. Detta har ju påverkat tillväxttakten också såklart.
När vi återgår till en lite mer normal tillvaro. Tror du att hyresgästerna kan stärka varandra?
–Det är jag övertygad om. Det är det vi har hoppats på. Att vara så många företag i en och samma byggnad har ju enorma fördelar. En ekonomichef för ett av bolagen i huset har jag till exempel arbetat med i en annan organisation och vi har träffats över lunch ett par gånger. Supertrevligt. Vi vill kunna nyttja så mycket vi bara kan genom hotellet. Kombinationen med kontor och hotell är helt briljant. Tajmingen var fruktansvärd förstås. Jag blev verkligen ledsen när covid-19 kom och vi tappade bland annat hotellets frukostmöten som ibland bjöd på underhållning. Med tanke på hur serviceinriktade de är på hotellet är så blir det fantastiskt när vi kan återgå till mer socialt igen.
Corplus stortrivs i lokalerna och är väldigt nöjda med utformandet.
– Och i receptionen Dijana som är underbar och hjälper oss jättemycket, även om hon inte kan finnas på plats precis hela tiden. Hon är guld värd, fixar allt och är enormt serviceinriktad. Flexibiliteten uppskattas mycket, konstaterar Jon.